Riikka Karppinen Järkivihreä Lapista

Lapissa autoilu on välttämätöntä

Olen kiertänyt kampanjoimassa ympäri Lappia nyt jo tuhansien kilometrien mitalla – välillä omalla autolla, välillä julkisilla – ja viimeisten kampanjaviikkojen aikana tahti kiihtyy entisestään. Yksi kysymys tuntuu askarruttavan toreilla tapaamiani ihmisiä paikkakunnasta toiseen: mitä ajattelen yksityisautoilusta?

Lappi on pitkien välimatkojen ja monien erityispiirteiden maakunta. Eteläiseen Suomeen verrattuna etäisyydet ovat moninkertaiset, eikä julkinen liikenne riitä kattamaan realistisia käyttötarpeita. Jotta työnteko, harrastaminen ja ylipäätään eläminen ovat Lapissa mahdollisia, oman auton käyttäminen arjessa on välttämätöntä. Siksi yksityisautoilun mahdollisuuksia ei voi loputtomasti heikentää: se veisi elämän edellytykset niin Lapissa kuin muuallakin maaseudulla.

Järkivihreä kantani on siis: autoilua ei saa kieltää, mutta toki asiat voi tehdä aina paremmin. On kehitettävä kestävämpiä ratkaisuja, joiden avulla kaikki voittavat: autoilu säilyy yhtä saavutettavana kuin ennenkin, mutta aiheuttaa pienempiä päästöjä ympäristölle. Yksi kestävä vaihtoehto olisi biokaasun käytön lisääminen autojen polttoaineena ja aidosti kattavan biokaasuverkoston laajentaminen kaikkialle Lappiin.

Käytettäessä kotimaista biokaasua myöskään polttoaineiden maailmanmarkkinahintojen heittely ei vaikuta kuluttajan kukkaroon. Lisäksi tavallisenkin bensiini- tai dieselmoottorin voi muuntaa kaasulle sopivaksi suhteellisen pienellä kustannuksella. Valtio voisi myös tukea tätä prosessia rahallisesti, koska pääsääntönä tulee olla, että ilmastonmuutokseen vastaaminen tapahtuu sosiaalisesti ja taloudellisesti oikeudenmukaisesti: niin, ettei siitä muodostu vain harvojen ja varakkaiden etuoikeutta.

Viime aikoina sähköautojen ympärillä käyty keskustelu on yleistynyt, ja sähköautoja on tarjottu ratkaisuksi tulevaisuuden liikkumismuotona. Sähköautojen kehittämisessä riittää kuitenkin vielä tehtävää: autojen nykyiset käyttöominaisuudet ovat Lapin kovilla pakkasilla koetuksella, ja pohjoisen vaihtelevat olosuhteet aiheuttavat haasteita sähköautojen toimintavarmuudelle.

Suhtaudun sähköautojen yleistymiseen kriittisesti myös luonnonvarojen käytön näkökulmasta. Sähköautojen valmistus vie ennennäkemättömän määrän suhteellisen harvinaisia ja uusiutumattomia akkumetalleja, joiden kysynnän huomattava kasvu johtaa vääjäämättä metallien voimallisempaan louhintaan ja kaivosteollisuuden kasvuun. Viimeisimpien tutkimusten valossa sähköauton akun valmistus tuottaa hiilidioksidipäästöjä määrän, joka vastaa vajaan kymmenen vuoden ajoa tavallisella dieselautolla. Siksi sähköautojen yleistymistä nykytekniikalla ei voi täysin varauksetta kannattaa.

Suurissa kaupungeissa julkisen liikenteen käyttöön on kannustettava. Se on etu sekä ilmaston että kaupunkiviihtyvyyden kannalta. Auton käyttökään ei tosiasiassa ole kaikissa tilanteissa täysin välttämätöntä: Suomessa 0–1 kilometrin matkoista tehdään autolla 23 prosenttia, 1–2 kilometrin matkoilla 46 prosenttia ja 2–3 kilometrin matkoilla osuus on jo peräti 60 prosenttia.

Elämästä maaseudulla ei saa tehdä mahdotonta, sillä sujuva liikkuminen on oleellinen osa Lapin elinvoimaisuuden säilyttämistä. Samalla kun kehitämme tulevaisuuden kestäviä ja edullisia liikenneratkaisuja, pidetään huolta siitä, että tiet ovat turvallisessa kunnossa ja ihmiset, palvelut ja tavarat voivat kulkea.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Lappiin nuo biokaasuautot ja MY-dieseliä polttavat autot soveltuisivat hyvin. Valitettavasti jakeluverkosto on vielä nolla, mutta toivottavasti tilanne paranee nopeasti.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Pohjoisin kaasuasema on Oulussa, joka on suunnilleen Suomen puolivälissä. Lappiin on vielä matkaa.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Kyllähän normilappilaiset pärjäävät hyvin ilman autoa, kuten tästäkin dokumentista käy ilmi:
https://www.youtube.com/watch?v=s86_4eXkyfU

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

Autoilu kallistuu ja puhdistuu joka tapauksessa.VW on juuri hiljattain ilmoittanut,että uusien 2022 voimaan tulevien päästörajojen myötä dieselautojen hinta nousee 2000-2500e ja bensiinikoneilla nousu on 1000-1500.Vuosikymmenen lopulla tulee vielä yksi tiukennus päästöihin.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Jälleen yksi kirjoitus, jossa on kauniisti sanottuna populistisia virheväittämiä sähköautoista.

”...autojen nykyiset käyttöominaisuudet ovat Lapin kovilla pakkasilla koetuksella, ja pohjoisen vaihtelevat olosuhteet aiheuttavat haasteita sähköautojen toimintavarmuudelle.” Kannattaa perehtyä paremmin aiheeseen: https://tekniikanmaailma.fi/paras-talvisahkoauto-2...

”...Viimeisimpien tutkimusten valossa sähköauton akun valmistus tuottaa hiilidioksidipäästöjä määrän, joka vastaa vajaan kymmenen vuoden ajoa tavallisella dieselautolla.”

Tämä väite on ihan pötyä. Kaksi vuotta ja noin 50 000km on lähempänä totuutta. Www.carboncounter.com

Kukaan ei muuten missään ole esittänyt autoilun kieltämistä suomalaisilta. Vihreidenkin kanta on, että haja-asutusalueilla henkilöauto on tulevaisuudessakin keskeinen osa liikennejärjestelmää.

Mydiesel on muuten ekoa vain direktiivikikkailun ansiosta. Siinä on öljypalmupohjaista raaka-ainetta, se vain on kikkailtu jätteen kategoriaan. Neste ei ole suostunut kertomaan tuotteensa raaka-ainekoostumusta.

Käyttäjän MikkoRaatikainen1 kuva
Mikko Raatikainen

No mutta ei se Esa ihan noinkaan välttämättä mene... ottamatta kantaa kuka on se populisti.

Tuo mainitsemasi 50 000 km riippuu myös siitä dieselistä.
Ekoversiolla dieselistä tuo kilometrimäärä nousee lähemmäs 100 000.
Se alkaa vastata 15tkm/vuosi ajolla n.7 vuotta.
Tässä kohtaa tämänpäivän akun käyttöikä alkaa olla käsittääkseni n. puolessa välissä.

Tosin kehitys kehittyy noissa uskoakseni akuissa nopeammin kuin dieselin ekoversioissa (tämä omalla mutulla)

Todellisuudessa tuo vertailu on aika vaikeaa, kun siellä "kongolaisella kobolttitehtaalla" tapahtuu asioita joka eivät ihan kestä päivänvaloa.... niin ympäristöllisesti kuin ihmisoikeudellisesti.

Toinen ongelma mikä on verrattuna Sipooseen.
Lapissa voit kaikkiin tottumiisi välimatkoihin lisätä nollan perään.
Ajokilometrejä tulee vuodessa aika paljon enemmän kuin etelässä, mikä lyhentää akkujen käyttöikää vuosissa.
Toisekseen latauspaikkojen määrä on eri verrattuna uudellamaalla.
Kyläreissu kun on se 200km ja takaisin pitäisi tullla illlaksi, niin missäs lataat?

Nuo välimatkat eivät ole kovinkaan paljoa kärjistettyja....elämä pohjoisessa on eri kuin etelässä.
Vielä tänään en ostaisi sähköautoa jos asuisin ouluasta paljon ylempänä

Toimituksen poiminnat